התיאוריה מאחורי תרפיה בקול

טיפול תרפיה בקול הוא תהליך של מתן שפה או מילים מדוברות לדפוסי מחשבה שלילית שמרכיבים את הבסיס של התנהגות הסתגלותי. "הקול" מדבר בשפת התהליך ההגנתי, או מערכת משולבת של מחשבות וגישות שאינן נמצאות בסתירה עצמית ועוינות כלפי אחרים.

 יעדי טכניקות תרפיה בקול

המטרה הסופית בטיפול תרפיה קול היא לסייע למטופלים להשיג קיום עצמאי וחופשי גדול יותר, להפחית את העצב ולהגביר את השמחה הטמונה בחיים,ולשמור על היכולת לתת מענה הולם לאירועים חיוביים ושליליים בחייהם. השיטה נוצלה כתוספת לטיפולים אחרים ויושמה בעבודה עם יחידים וזוגות ובמסגרות טיפול קבוצתיים.

 

התהליך של תרפיה וטיפול בקול מורכב מחמישה צעדים שנועדו לסייע למטופלים להתרחק מכפייתיות כלפי עצמם ומסגנונות חיים הרסניים, כך שהם יכולים ליישם אסטרטגיות מתקנות לשינוי התנהגותי חיובי.

1. לזהות תהליכי מחשבה שליליים. המטפל והמטופל משתפים פעולה בזיהוי והבנת הדרכים ההרסניות של החשיבה. הקול יכול להתגלות על ידי התמקדות בקוגניציות של האדם, או על ידי השמעת הרגשות והמחשבות הקשורות. ניתן לתרגל ולהשמיע את המחשבות מנקודת מבטם על מנת לקבל במידת מה את העוינות שהם מכוונים לעתים קרובות כלפי עצמם. באמצעות הערכת קולם, המטופלים מקבלים בדרך כלל את המחשבות השליליות האלה כהערכות אמיתיות של עצמם ושל אחרים. במקרים רבים, המטופלים יכולים לחשוף אמונות עמוקות יותר על עצמם שהיו מודעים אליהם בעבר, אמונות שעשוית לנבוע מהילדות המוקדמת למשל.

2. לפתח תובנות כלפי מחשבות שליליות. כשהמטופל מבטא קוגניציות שלילית, המטפל יכול לשאול אותו אולי הוא שמע הצהרה כזו בעבר על מנת לזהות היכן האמונות השליליות באו. לעתים קרובות אנשים מגלים כי הוריהם או אנשים אחרים בסביבתם הקרובה הביעו את אותן האמונות באופן מילולי כזה או אחר. תובנה זו מסייעת לאנשים לפתח חמלה עצמית ותחושה מלאה יותר של העצמי, אשר לאחר מכן מאפשרת להם לפתח יותר אמפתיה לאחרים.

3. להגיב ולהתנגד באמצעות קול. בשלב הבא, המטופל ידבר בחזרה בקולו, כדי להגן על עצמו. שלב זה מסייע להדגיש את האופי האמיתי של המטופל, ואת יחסו לאחרים. שלב זה יכול להיות קשה עבור מישהו עם הערכה עצמית נמוכה או מי שמסרב לוותר על עמדה שלילית של העצמי וכלפי האחרים. תובנה הקשורות בחוויות ילדותו של האדם עלולה להתגלות בשלב זה.

4. להכיר התנהגויות של הרס עצמי. בשלב זה, מטופלים מוזמנים לזהות את האופן שבו קולם מטיל הרס עצמי או התנהגויות שליליות. המגבלות שהטיל על עצמו כל יום תצאנה לאור, וכמו כן מתגלות המחשבות הספציפיים המובילות להתנהגויות של הרס עצמי, כמו התמכרותה ותחושות של פחד, אשמה ובושה העלולות למנוע מהאדם התנהגויות בונות והתקדמות בחיים, ולנסות לשנות את אותן מחשבות תבוסה עצמיות השולטות בהתנהגות ומובילות להרס עצמי.

 

5. לפתח הצעות מתקנת ליצור שינוי. כדי להתקדם ולנצח את ההתנהגויות והמחשבות השליליות, המטפל והמטופל ישתפו פעולה כדי לתכנן התערבויות העולות בקנה אחד עם המטרות, האינטרסים והשאיפות. ההתערבויות גם תחזקנה את התחושה של הערכה עצמית והעברת נקודת המבט שלו או שלה על העולם. שלב זה הוא מאתגר במיוחד משום שהוא משבש את ההגנות הפסיכולוגיות שפותחו כדי לעזור לאדם להימנע מכאב רגשי. לפעמים הגנות הרסניות אלה מתלקחות בנקודה זו, מה שהופך את האדם עמיד לנוע קדימה. כתוצאה מכך, הלקוח עלול להרגיש פגיע במיוחד בשלב זה, והמטפל יכול לעזור לו בטיפול מהחששות הכרוכים בשינוי.