בראשית היה קול

מהם קולות? איך הם מועברים? אלו קולות אנו מסוגלים לשמוע ואלו לא? איך משפיעים קולות חיצוניים על הגוף והנפש, כיצד ניתן לרפא באמצעות קולות.


בטרם ימי הבריאה הייתה דממה גמורה. הוויה זו קשה לנו לדמיון משום שכל דבר בעולם זה שמדענים חקרו אותו, מחלקיקים תת-אטומיים ועד הגלקסיות, נתון בתנועה= VERB באנגלית, או בלטינית VERBUM = דיבור.
האסטרו פיסיקאים של ימינו נותנים אמון בקיומו של הדיבור האלוהי והוא מתואר כ"מפץ הגדול". המיסטיקנים יאמרו רטט אהבה עצום בצורתה הזכה ביותר: דופק או פעימה שהלך והתרחב לצורת גל, והפעיל סדרה אינסופית של רטטים.

אחד ממחקרי היקום הנוכחיים בפיסיקה החדשה, מדמה את היקום לכלי מיתר עצום - ממדים, בו החלקיקים הבסיסיים של היקום הם פיסות זעירות של מיתרים הרוטטים בדרכים קבועות. מתיאוריה זו אנו מבינים כי העולם הוא שרשרת עצומה של צלילים הרמוניים שאנחנו מהווים חלק ממנה, וכי כל אדם רוטט בתדר המיוחד שלו.

ברמה הרוחנית כולנו קשורים לצליל, אך מנותקים מהשפעתו המלאה בדרגות שונות. השאיפה המודעת והלא-מודעת שלנו היא לחזק את הקשר הזה באמצעות התהודה אותה ניתן להפעיל באמצעות הקולות שלנו. אז, אפשר להרגיש בשחרור של אנרגיה קלושה וברגשות שלנו המיטהרים משליליות. זהו הצליל הגרעיני הטבעי שלנו, מה שההינדים מכנים "מנטרה".

הצלילים המקיפים אותנו נספגים בגופנו וחודרים להווייתנו דרך רקמות העור על ידי הרטט הפיסי ומשפיעים עלינו. איננו חייבים לשמעם דרך האוזניים אנו יכולים להרגיש בהם באזור הבטן כמו גם באזור מקלעת השמש.
יש ביכולתם של צלילים לגרום להרס. הדוגמה הידועה היא זו של זמר השובר כוס זכוכית בעזרת קולו. קולו של הזמר מסוגל להתחרות עם תהודת הכוס. שימוש במידה גדולה מדי של אנרגיית צלילים מגבירה את הרטט של הכוס והיא נשברת. דוגמה נוספת לשימוש בצלילים על מנת לגרום להרס היא: נפילת חומות יריחו על ידי יהושע ובני ישראל על ידי הכאה בתופים ונשיפה בחצוצרות.

צליל, ככוח טיפולי בחיינו, איננו צריך להיתפס אך ורק כרטט נשמע= צליל, החודר אל שדה האנרגיה שלנו ומשפיע על מערכת העצבים שלנו. קיימים רטטים רבים בחיי היומיום שלנו המפריעים את האיזון של בריאותנו. לכל אחד מאיתנו יש צלילים מסוימים המרגיזים או מעצבנים אותו, בין אם גופנית או נפשית, מפני שהם לא נמצאים בסינכרוניזציה עם המערכת המיוחדת של התדרים שלנו. למען בריאותנו, עלינו לחיות - עד כמה שניתן - בסביבה צלילית המכווננת לטיבנו, ולפתח הבחנה לגבי צורות הצליל שאנחנו סופגים. כשנפתח טעם לצלילים - בכל צורה שהיא - צלילים המובילים אותנו לשחרור ואושר של ממש, נגלה את מה שמרפאים רבים מכנים בשם "צליל מקודש"- holy ,המעניק לנו שלימות wholeness.

הרגשות שלנו ארוגים בגופים הפיסיים שלנו באמצעות שדה אנרגיה המקיף אותם, המכונה הילה. התאים, השרירים, האיברים ,הבלוטות, זרימת הדם, ומערכות העצבים של הגוף-כולם מהדהדים , ואפשר להשוותם לכלי מוסיקלי מורכב. כדי שהכלי הזה ייצר את הצליל הנהדר ביותר, עליו להיות מכוונן היטב: על כל חלק בגוף להדהד בתדר המדויק שלו. זוהי נקודת המטרה של בריאות הוליסטית, כשאדם יכול לחוש לגמרי נינוח "at ease".
מצד שני, כשדפוסים מסוימים של רטט מאבדים את התדרים הנכונים שלהם ויוצאים מכלל כוונון, אנחנו חולים ולוקים באי-נוחות dis-ease.

השימוש בצליל קולי תרפויטי לא בהכרח ירפא מחלה כלשהי או יעזור להיפטר מבעיות נפשיות אבל ברמה הפיסית הוא יכול לשכך או להפיג מתח וסימפטומים של מחושים שונים כגון: כאבי ראש או קיבה עצבנית. הוא יכול לעורר את מערכת הבלוטות לסייע לגוף להילחם בזיהומים, להרגיע את מערכת העצבים כשהיא נתונה תחת מתח, מחלה או לשחרר חסימות אנרגיה הנמצאות באזורים שונים של הגוף. כך לדוגמה ניתן להיפטר מהתכווצויות בגרון, ולאפשר זרימה חופשית של תקשורת בדיבור.
מבחינה נפשית, האדם ייהנה מיציבות ובהירות מחשבתית. בה בעת, הרגשות יהיו מזוקקים יותר ונטולי שלילה. הדפוסים הריתמיים של הגוף והנפש יהיו משולבים.
מבחינה רוחנית, תהיינה חוויות של אהבה ללא תנאי ואושר ותחושה של אחדות עם כל היצורים והדברים החיים.

בעשרים השנים האחרונות התפתחו שיטות הריפוי בצלילים מתוך הרעיון, שבני האדם הם ריבוי של תדרים - מהרמה המולקולארית ועד לשדה הביו-אנרגטי האופף את הגוף הפיסי. שלא כמו מוסיקה, המשפיעה בעיקר על הרגשות, טיפולים אלה מתמקדים באופן מיוחד בתיקון קצבי תדרים, ממש כפי שמכוונן פסנתרים עושה כשהוא מכוונן את מיתרי הפסנתר גישות אלה, שאף אחת מהן אינה מקובלת על הממסד המדעי של הזרם המרכזי, עוטות צורות כגון: שימוש בטונים המיוצרים באופן אלקטרוני או באמצעות הנחת גבישים היישר על הגוף, קערות טיבטיות וגונגים מהדהדים סמוך לגוף, ספיגת רטטים של מיתרים רבים המוגברים באמצעות שולחן מיוחד, קבלת מוסיקה באופן פיזי על ידי הנחת רמקולים סמוך לגוף וסביבו ועוד.
שימוש בצלילים חיצוניים והטלתם לאזור המחלה יכול להשיב את הדפוס ההרמוני הנכון לאותו חלק חולה בגוף ולגרום לתגובה מרפאת. באמצעות צלילים ניתן לשנות את מקצבי גלי המוח שלנו כמו גם את קצב פעימות הלב ואת הנשימה.

יתרה מזו, באמצעות תרגול והתנסות, צלילים יכולים לא רק להרטיט אברים חיצוניים ופנימיים של גופנו, אלא שיש בידם לגרום לתנועתיות של האזורים הלא מוחשיים שלנו אלו שבתת מודע. צלילים המופקים תוך התכוונות ספציפית, יחד עם אנרגיית אהבה, יכולים ליצור קשר גומלין עם מישורי מודעות שונים, תוך עירור רמות מודעות שונות. הדבר נכון במיוחד בשעה שההרמוניקות מופקות בהתכוונות מודעת בקבוצה.
בקבוצה יש השפעה מוסרית פנימית ואתית על המשתתפים.

בזמנים עברו העובדים ליוו את משימותיהם בשיר שהקל מאוד את המאמץ שלהם.
כל צורות שירת הקהילה, במיוחד בקרב עמי מערב אירופה וארצות הברית, הלכו ושקעו במרוצת השנים. יותר מדי אנשים הפכו היום לקולטים סבילים של מוסיקה במקום שייצרו מוסיקה בעצמם.
אם נשאיר את השירה לאומנים ,שאינם מהווים בהכרח דוגמה ליצירת רטטים טובים-נאבד קשר עם מקור טבעי של ריפוי.

לבדנו אנו יכולים לקיים פעילות גומלין ולהשפיע על רמות הוויבראציה שלנו עצמנו. בקבוצה, לא זו בלבד שהצלילים יכולים להשפיע עלינו ועל הסובבים אותנו, אלא שהם גם יכולים להעביר את כל יושבי כדור הארץ לרמת מודעות חדשה.
הדבר דומה להטלת אבן קטנטנה לתוך אגם רוגע. הגלים הנוצרים על ידי האבן גדלים במידותיהם ובכוחם ומגיעים לגדותיו הרחוקות ביותר של האגם.

"קולו של האדם הוא אחת מהמתנות הנפלאות ביותר שלו. הקול, המחובר למחשבה שלנו, מייצג תקשורת באמצעות דיבור,שירה ובאמצעות כל הצלילים הטבעיים של רגשותינו.
על מנת ליצור את המוסיקה החיובית של חיינו. אנו יכולים להשתמש בקולנו בצורה חיובית, כמו שאנו יכולים ליצור בעזרתו השפעה הפוכה. מכאן שהקול האנושי הוא זה הקרוב ביותר ל"כוונה".

הקול האנושי הוא הנגיש ביותר מבין כלי הנגינה ויש לנו שליטה מודעת על אופן השימוש בו. הוא מאפשר לנו להיות מרפאי הצליל הטבעיים של עצמנו. עבודת צליל קולית כזאת , המבקשת להיות יעילה, תובעת רק שמץ של הנחיה. בשילוב עם ידע ועם הנחיה מכוונת, יכול הקול לשמש עבורנו כאמצעי חזק לריפוי עצמי.

*הדברים לקוחים מתוך תיאורית ריפוי באמצעות קול שהציג ג'ונתן גולדמן בספרו: "צלילים מרפאים" וכן מתוך ספרו של ג'יימס ד'אנג'לו "לרפא בעזרת הקול"