חשיבות תרפיה בקול- טיפול בתנועת קול

תרפיה בקול יכולה להיות מועילה עבור סוגים רבים של אנשים.ישנם כאלה שמרגישים שקולם מוגבל לאיכות מסוימת שאינה משקפת את האני האמיתי שלהם. יש אנשים שמרגישים שקולם הוא ילדותי מדי, חלש מדי, שתלטני מדי או קשה מדי. תרפיה בתנועת קול יכולה לעזור לאנשים אלה למצוא גמישות לקולם, כך שניתן דרך שימוש בצלילים שונים להביע מגוון רחב יותר של האישיות שלהם.


דוגמא אחת מני רבות למציאת האישיות העצמית באמצעות הקול, הוא מקרה של בחורה שפונקה מאוד על ידי אמה, שטיפלה בה כמו ילדה גם בשנותיה הבוגרת. בכל פעם שאותה בחורה ניסתה להתנהג כבוגרת, היא חששה שתאבד את חיבתה של האם וכך שמרה על זהות ילדותית כדי לקיים מערכת יחסים חיובית עם אמה. זה בא לידי ביטוי בקולה שהיה גבוה מאוד ועם נשימה חנוקה שמנעה ממנה מנעד סמכותי יותר של אישה בוגרת. דרך העבודה הקולית הטיפולית, התאפשר לה להקטין את הנשימה החנוקה ולספק גישה לקול עמוק יותר. עם זאת, קולה החדש הביא גם רגשות של זעם וכעס שצפו על פני השטח, רבים מהם מכוונים נגד אמה, רגשות שבטיפול נכון נותבו באמצעות מגוון רחב של צלילים, מתן שחרור וביטוי של רגשות שהיו רדומים ולא מודעים.

אחד ההיבטים של טיפול בתנועת הקול, שמושווה עם מאפייני טיפולי אמנויות אחרים כגון דרמת תרפיה וטיפול בריקוד, הוא השימוש במצגת יצירתית, הנותנת צורה אמנותית לטראומה אישית. דוגמא לכך הוא טיפול בגבר שניצל מתאונה וקולו לאחר התאונה צומצם לטון חלש ביותר. מתיאור התאונה הוא יצר קבוצה של מילים, כל שורה מתחילה במילים 'שמעתי': שמעתי את הנשים מאחוריי מתפללות, שמעתי הסירנות שורקות וכו'. תרפיה בקול אפשרה לאותו אדם להתרחק מניתוח מילולי של הטראומה לביטוי יצירתי ששילב קתרזיס עם יצירתיות. שירה ותנועה של הקול היה ריפוי גופני ונפשי שנתן ביטוי ישיר לטראומה ולא תיאור מתורגם שלה.

תרפיה בקול גם הוכיחה את עצמה כיעילה בריפוי לנשים עם הפרעות אכילה. שימוש בקול ווקאלי ותנועה יצירתית לפעילות ראשונית כמו אכילה, מסיר את המצב מתחום הפתולוגי ומציע נקודת מבט אמנותית על תפקוד קליני לקוי .

ישנה התעניינות גוברת והולכת בדבר דרכים חלופיות לריפוי ושמירה על בריאות תקינה בקרב אנשים המחפשים הדרכה מקצועית, ובקרב אנשי מקצוע שמחפשים לגוון את השירותים שהם יכולים להציע. שימוש בקול האנושי כדי לסייע לגילוי עצמי ולהקל על בעיות פסיכולוגיות ופיזיות רווחות, הופך לפופולארי יותר ויותר. זה בא לידי ביטוי במספר הסדנאות והאירועים הקהילתיים המציעים לקבוצות אנשים שונות הזדמנות לחקור את קולם באווירה תומכת ולא שיפוטית.

אנשי מקצוע בתחום הבריאות, מטפלים ברפואה אלטרנטיבית, מאמנים ואנשי חינוך מתחילים בשנים האחרונות לחפש הכשרה מוכרת בטיפול של קול ויצירה. חשיבות הטיפול באמצעות הקול האנושי מתחילה להיות מוכרת אצל אנשי המקצוע בדיוק כמו הטיפול בגוף בבחינת שימור כוח החיים שלנו. יש לקוות, שבשנים הבאות נוכל לראות את הקול האנושי משחק תפקיד מרכזי יותר ויותר בטיפולים הרגשיים והבריאותיים ובשמירה עליהם.