טיפול בקול למורים ומרצים

טיפול בקול למורים ולמרצים:טיפים, עצות ודרכים למזעור הפגיעה הקולית אצל מורים ומרצים!


לא תמיד אנו חושבים על הקול שלנו, וכאשר אנו עושים זאת, זה בדרך כלל בגלל שקולנו נעלם או איכותו השתנתה. עבור אנשים רבים, התקף קולי זה עלול לגרום לכמה ימים חופש מהעבודה וקול צרוד או כואב, אבל, כאשר הוא עבר, הקול יחזור כרגיל. עם זאת, אנשי מקצוע המופיעים בפני אנשים צריכים את קולם באותו אופן שבו פסנתרן צריך את אצבעותיו. למורים, מרצים ומאמנים, הקול הוא כלי מרכזי בהבטחת ביצועיהם בעבודה. פציעות או הפרעות קול הן נושא בריאות ובטיחות תעסוקתי חשוב.

מחקרים שנערכו ברחבי העולם, מציינים שכ-20% מהמורים נתקלו בבעיות קול בכל שנה. למורים סיכוי גבוהה הרבה יותר לחוות בעיות קול מאשר באוכלוסייה הכללית (כפול 2 או 3 מאשר לאחרים).

מחקר* שנעשה בשנת 2013 מצביע על כך, שיש למורים שכיחות גבוהה לסבול מבעיות קול בחמש השנים הראשונות בקריירה שלהם. בנוסף, יש עלייה חדה בבעיות קול לאחר 15 שנות הוראה.

יתרונות טיפול בקול למורים
טיפול בקול יכול להפחית ואף למנוע את הסיכון של מורים ומרצים לפתח בעיות קול. מורים רבים סובלים מבעיות קול קלות עד בינוניות ולא פונים לטיפול. אם הבעיה בקול נשארת כמו שהיא ולא מטופלת, היא עלולה להחריף.

מורים רבים אינם ששים לקחת טיפול בקול, אבל גם כך, מחקר בצרפת מצביע כי 20% מכלל מורי המדינה לוקחים חופשת מחלה בשל בעיות קול. בנוסף לעלויות הכלכליות, קשיי קול יכולים להשפיע על יעילות העבודה, על ביצועי העבודה ועל שביעות הרצון בעבודה.

מגוון רחב של הפרעות קול יכולות להשפיע על ייצור הקול ועל הבריאות. הפרעה קולית מזוהה בדרך כלל עם עלייה בעומס קולי. הפרעה זו מתייחסת לשימוש מופרז או שימוש לרעה בקול. היא עשויה להתרחש על פני תקופת זמן קצרה, או להתפתח על פני תקופה ארוכה.

למרבה המזל, ראיות מצביעות על כך שטיפול בקול, אימון קולי, תרפיה והיגיינה קולית משפיעים השפעה חיובית על מניעת בעיות קול*.

טיפים למזעור פגיעה קולית
בנוסף לטיפול בקול שצריך להינתן על ידי אנשי מקצוע, ישנם כמה דברים בסיסיים שתוכלו לבצע מדי יום על מנת למזער פגיעה קולית**:

יש לשתות כמה שניתן במהלך ההרצאה. גם אם אתם לא מרגישים צמאים - הבטיחו לעצמכם לשמור על לחות נאותה.

הימנעו מלדבר בסביבות יבשות או קרות, כגון חדרים ממוזגים או סביבות עם חומרים כמו חדרי עשן, אזורים מאובקים וכו'.

כיסאות, שולחנות, ולוחות דיקט יכולים לסייע לאקוסטיקה טובה בכיתה שיעזרו לך לשמור על יציבה טובה ולהימנע ממתח עודף.

שימוש בקול רם עלול להוביל לפגיעה בקול במהירות רבה יותר. בחנו את הקולניות שלכם, והנמיכו את עוצמת הקול בכל ההזדמנות אפשרית. אל תדברו בקול רם יותר מהנחוץ. מיקרופוני יד יכולים לעזור לכם למזער את מאמץ הדיבור.

חשוב לקחת הפסקות קצרצרות בשטף הדיבור במרווחי זמן קבועים פחות או יותר.

כדאי להימנע מדיבור רב מחוץ לכיתה כמו שיחות טלפון ארוכות, ולעשות מאמץ מודע על מנת שקולכם ינוח בין השיעורים וההרצאות.

תוך כדי השמעת הקול בכיתה, טוב להניע את הידים וללכת מעט. תנועת הגוף מאפשרת לקול להשתחרר יותר בקלות.
פתיחת הפה והגייה ברורה עוזרת גם היא. רצוי לעבור תהליך של פתיחה ושחרור הקול, כדי לאפשר לקוליות להיות בעלת מגוון צלילים, שיאפשרו קול פתוח יותר, חזק וברור יותר.

מקורות:
*Pemberton, C. (2013) Voice Injury in Teachers. Voice Care Prevention Programmes to Minimise Occupational Risk. Voice Care Australia, Accessed on 25/11/2013.

**Colton, R.H., & Casper, J.K. (1996). Understanding voice problems: A physiological perspective for diagnosis and treatment (2nd ed.). USA: Lippincott Williams & Wilkins.