יצירת קשר

לקוחות ושותפים מספרים

מיכל

מיכל

במסכת סנהדרין כתוב: "בשלושה דברים אדם משתנו מחברו: בקול, בדעת ובמראה". בבסיסה של אמירה זו של חז"ל מהדהדת השאלה: במה האדם ייחודי? מה מייחד אותו מיתר הבריות? מתברר שלדעת חז"ל השוני הוא בשלושה דברים שהמשותף להם הוא שהם כלי לביטוי העצמי, שלושה כלים היוצרים את הזהות האישית: מראה חיצוני, דעת- חכמה, דרך חשיבה ייחודית ויצירתית הנותנת ביטוי לכישורים שלנו, והצלילים שאותם מפיק האדם מקרבו. 

בימינו המודעות למראה החיצוני מרקיעה שחקים. אנו מתחנכים מגיל צעיר להעריץ אסתטיקה ויופי, מושפעים מפרסומות המהללות את היפה והמושלם ומציגות אותו ככלי להצלחה, ומתוכנתים לסגוד למראה החיצוני, להשקיע בו, ואפילו לשמוע לעצתן של סטייליסטים למיניהם. אנו מטפחים את המראה החיצוני כי אנו בטוחים שעל פיו אנו נשפטים, והוא זה שיוצר את הרושם שלנו על סביבתנו. גם המודעות לרכישת חכמה ודעת היא בשיאה, אנו חיים בחברה שמעריצה שכל ושהבורות בה היא בושה. אנו מחנכים את ילדינו שהלמידה היא הבסיס להצלחה בחיים ולהבנתם, אנו עמלים על לימוד מתמיד, ומיד עם סיום לימודי התואר אנו בטוחים שעוד קורס כזה או אחר יעשיר אותנו, חושבים על הרחבה מקצועית וכבר רצים ללמוד שוב. בעוד שחשיבות העיסוק במראה החיצוני ובדעת ברורה וידועה, העיסוק בקול, שגם הוא מרכיב חשוב המעיד על ייחודיותנו, אינו מורגש כלל. אף על פי שמחקרים מוכיחים כי לקול שלנו יש השפעה רבה על התדמית שלנו ועל הרושם שאנו יוצרים, איננו מייחסים לו מספיק חשיבות ואיננו משקיעים בו ובפיתוחו כנדרש. אולם כשם שחכמתנו והמראה שלנו יכולים לסייע בידינו להבין ולממש את עצמנו, כך באותה מידה גם קולנו אם נלמד לנצל את היכולות שבו יכול לסייע לנו להגשים את עצמנו ולהשיג את מבוקשנו.

יש הטוענים שדווקא בימינו יש עיסוק יתר בנושא הקול. הם מבססים את טענתם כל כך שתכניות ריאליטי שונות בתחום השירה, כגון כוכב נולד, בית ספר למוסיקה וכדומה, צצות חדשים לבקרים, ואנו עדים בשנים האחרונות לתעשייה שלמה שהולכת ומתפתחת סביבן. נדמה לנו שתופעה זו הולכת ומתרחבת משום שההצלחה המסחררת של המתמודדים בתכנית, מעודדת את קהל הצופים לרצות גם הם לקבל במה, לשיר את השיר שלהם ולהשמיע את קולם. כדי להגיע למעמד שכזה הם רצים למורים לפיתוח קול ומבקשים לשפר את היכולות הקוליות שלהם ולהתאים עצמם לדרישות הריאליטי. אך בל נשכח שמדובר באשליה, למעשה לתכנית נבחרים אלה שמלכתחילה כבר יש להם יכולות קוליות גבוהות מאוד, אלא שיכולות אלה עדיין לא עברו ליטוש אחרון, וכמובן, עדיין לא זכו לחשיפה. אך על מנת שכל אחד יצליח להתקבל לתכנית שכזו עליו להשקיע שעות, ימים וחודשים באימונים לפיתוח הקול ולעבור הרבה מבחני קבלה. לכן למרות התרחבות התופעה, הנהירה אחרי נושא השירה, ופיתוח הקול עדיין אינה נחלת כולנו, והאנושות עדיין לא  גילתה את העוצמות שבקול.
 
מהי עוצמתו של הקול? 
 
הקול שלנו הוא כלי לריפוי, אפשר באמצעותו לרפא פיזית את כל מערכת הקוליות. את אלה שקולם אינו נשמע אפשר ללמד להשתמש בקול גבוה יותר וחזק יותר, ואת אלה שקולם תקיף ורם ניתן ללמד כיצד לרכך את הקול, וכיצד להנמיך קול עוצמתי או צורמני. את אלה שסובלים מצרידות כרונית ומבעיות בגרון,  אפשר ללמד כיצד להפיק צלילים באופן כזה שאינו גורם למאמץ או מעמיס על מערכת הקול, כיצד לשחרר את מיתרי הקול ולהרפות.
מלבד זאת הקול שלנו הוא גם כלי לריפוי הנפש. ידוע שאחרי המעשים נמשכים הלבבות. כאשר עובדים על הקול החיצוני, סוללים את הדרך לעבודה על הקול הפנימי. אחרי שלומדים לכוון את הצלילים, ולהפיק קולות מאזורים שונים אפשר להבחין יותר בקלות בקול הפנימי והעמוק שבנו, ובתחושות וברגשות שעולים עם הקול מתוך תוכנו. כך המודעות לקוליות, והמסע הקולי, מביאים אותנו למודעות עצמית ולמסע נפשי, שמבהיר לנו מי אנחנו באמת, ומהי הפנימיות שלנו, איזה קולות חבויים בתוכנו, ולמי מהם עדיין לא נתנו מקום וביטוי.
  
האם באמת השימוש בקולנו הוא כך כל חשוב? האם הוא יכול לעזור לנו להגשים את עצמנו ואת חלומותינו?  האם חשוב להעלות בקרב הציבור את המודעות לכוחו של הקול ואת הרצון לטפח אותו ולפתח אותו? 
אין ספק שלקולנו יש כוח רב, והשפעה רבה על עצמנו ועל אחרים, ושחשוב לטפח אותו, אך הדרך לפיתוחו אינה עוברת דרך תכניות הריאליטי. תכניות אלה ריאליות רק בשמן, אבל למעשה הן אשליה עבור הצופים ומיועדות רק ליחידי סגולה שניחנו בקוליות מרשימה. אין בכוחן של תכניות אלה לספק מענה לציבור שלם שנכספה נפשו להשמיע את קולו ולפתח אותו, ולכן אם חפצה נפשכם בפיתוח הקוליות עליכם להצטרף לקורס "סודות הקול המרפא" בהנחיית הד"ר אירית אלון.

המלצות נוספות