הפרעות קשב וריכוז

הפרעות קשב וריכוז /ד"ר אירית אלון Ph.D

בימינו הפרעות קשב וריכוז הן תופעה יחסית נפוצה המשפיעה על ילדים בגיל בית הספר היסודי עד תיכון. מפני שבשנים האחרונות התופעה של הפרעת קשב וריכוז הפכה לנושא שנוי במחלוקת, המדיר שינה מעיניהם של הורים רבים, לא מעט אנשי חינוך, רופאים, עובדים סוציאליים ואפילו הורים ממהרים לתת לילדים "תרופות" בניסיון להפוך את חייהם לרגועים נסבלים יותר. אך לכל היותר כימיקלים אלה מטפלים רק בתסמיני הבעיה ולא בשורשיה, והשימוש בהן כרוך בתופעות לוואי לא נעימות ומביכות לפחות כמו תסמיני ההפרעה עצמה. במאמר זה ניידע אתכם לגבי הסוגים השונים של הפרעות קשב וריכוז ונמליץ לכם על שיטה חלופית, שאינה כרוכה בטיפול תרופתי.

מהם הסוגים השונים של הפרעות קשב וריכוז?

  • הפרעת קשב – האדם הסובל מהפרעה זו מתקשה לשמור על סדר או לסיים מטלות. בנוסף, הוא מתקשה להקדיש את תשומת לבו המלאה לפרטים, להוראות ואפילו לשיחות חולין. בין התסמינים ניתן למנות: נטייה לאבד חפצים, נטייה להיסח דעת, שכחנות, תשומת לב מוגבלת ועוד.
  • הפרעת היפראקטיביות ואימפולסיביות – אדם השייך לסוג זה סובל הינו חסר מנוחה, כאילו הוא "על קוצים". הוא מתקשה להמתין לתורו, נוטה להפריע ומתקשה להקשיב לאחרים. בין התסמינים ניתן למנות: הפרעה בזמן שיחה, חוסר מנוחה תמידי, דברנות מופרזת ועוד.
  • הפרעה משולבת – למרבה הצער ישנם אנשים אשר סובלים משילוב של תסמינים משני הסוגים, ולכן עליהם להתמודד עם כמות כפולה של אתגרים בחיי היום יום שלהם.

כיצד תרפיה בקול יכולה לעזור במקרה של הפרעות קשב וריכוז?

  • קול בגבהים ובעוצמות שונים-מעורר את הסינפסות במוח. אנשים עם הפרעות קשב וריכוז סובלים ממחסור של נוירוטרנסמיטר במוח בשם דופאמין, האחראי על וויסות תשומת הלב, פעולת הזיכרון ומוטיבציה הסינפסות במוח- – אנשים עם הפרעות קשב וריכוז סובלים ממחסור של נוירוטרנסמיטר במוח בשם דופאמין, האחראי על וויסות תשומת הלב,פעולת הזיכרון ומוטיבציה.
    השמעת הקול באופן עצמאי על ידי המטופל ,ו/או בלוויית המטפל מגבירה ומעודדת את כושר הריכוז של האדם ומאפשרת יכולת קוגניטיבית גבוהה יותר.כך, דרך שיטת "הקול המרפא" ניתן לעודד בטכניקות קוליות שונות את האדם לשחרר את קולו באופנים המגבירים יכולות אלו.
  • כמו כן ,סובלים אנשים עם בעיות קשב וריכוז מאי שקט , מ"רעשים" פנימיים,אשר משפיעים על מהירות התגובה למידע , למלל, ואף משפיעים על העולם הרגשי . 
  • בעקבות עבודה עם מטופלים בעלי הפרעות קשב וריכוז עולה כי השמעת קול באופן עצמאי או בליווי קולות של מטפל מעוררת ומגבירה הפרשת אנדורפינים לגוף , המעודדים רגיעה ושיפור ההרגשה . כך קורה כי באמצעות העבודה בתרפיה בקול יכול האדם להירגע, ולשפר את הרגשתו ואת כישוריו הקוגנטיביים בכוחות עצמו ולאורך זמן.
  • השמעת הקול ,גם בדיבור וגם בשירה, במסגרת קבוצת אנשים השרים יחד או משמיעים קולות אקראיים יוצרת מסגרת חברתית המאפשרת ליחיד להביא לידי ביטוי את הייחודיות שלו בתוך היחד הקבוצתי . במסגרת התרפיה בקול לומדים ליצור יחד, לשתף פעולה, והכל באופן חוויתי ומהנה . לעיתים קשיים חברתיים הם חלק מן התופעות עליהם מתלוננים בעלי הפרעות קשב וריכוז. שיטת "הקול המרפא" הינה כלי מדהים העוזר לטפח קשרים חברתיים אמיתיים, מתוך שחרור . באמצעות התרפיה בקול נלמדת תקשורת אותנטית בין החברים בקבוצה, המשפרת את הרגשתו של האדם ואת כישוריו הקוגנטיביים בעקבות זאת. 
תרפיה בקול בשיטת "הקול המרפא" משתמשת בשירה כביטוי קולי למצבים אישיים של האדם, תחושות ו/או רגשות. השיר מעניק מסגרת מובנית לתכנים האישיים של האדם, הילד,ומשתמש במקצבים שונים. כך, דרך שימוש בקול מרוויח האדם מספר יתרונות:
  1. הוא רוכש מיומנות של כתיבה אישית, ולעיתים גם מוסיקאלית (אילתור מנגינה או שימוש במנגינה קיימת)
  2. המסגרת המובנית של השיר ,בתוך גבולות נתונים, היא עיקרון חיוני אצל אדם עם הפרעות קשב וריכוז. מסגרת השיר מאפשרת לו לפתח מיומנויות של תיכנון ,אירגון, ציפייה והבעה מילולית.
  3. המקצב של המנגינה והתאמתה למילים האישיות, או שימוש בשיר קיים במקצבים שונים- אלו מחזקים ומעצימים את הביטחון העצמי, את החיוניות והאותנטיות האישית.